Dec 16, 2008

Pengalaman Dengan Plus Peronda

Pengalaman saya dengan Plus Peronda apabila kereta saya breakdown di Highway Plus agak kecewa sekali. Semasa kereta saya breakdown di tepi jalan kerana enjin panas/overheat saya telah merujuk masalah tersebut dengan kawan saya. Kawan menasihat supaya berhenti tepi jalan sampai enjin betul-betul sejuk baru cuba masuk air ke dalam radiator/tangki air. Ini kerana untuk mengelakkan enjin kereta rosak, terutama gasket blok enjin dan head enjin. Teorinya apabila besi tengah panas melampau, jangan sesekali menyiram air kepada besi tersebut kerana akan menyebabkan keretakan pada besi.

Tetapi apabila sampai Peronda Plus yang saya anggap berprofesional, dia terus masuk air dalam tangki air terkelu lidah saya. Saya tidak pasti sama ada mereka betul-betul tahu pasal enjin atau sengaja buat begitu. Jika mereka tidak tahu, atau dengan niat untuk nak bagi kereta pengguna terus jalan tanpa menolong dengan betul, tindakan ini akan mejahatnamkan kereta pengguna. Saya berpendapat pihak PLUS telah memberi satu kursus senggara kereta asas kepada kakitangan mereka (Peronda PLUS). Sekiranya mereka tidak tahu hal-hal senggaraan kereta maka mereka tidak layak jadi Peronda PLUS.

Ataupun mungkin Peronda PLUS telah bersubahat dengan golongan tertentu untuk mendapatkan Side Income dengan sengaja merosakkan kereta pengguna Highway supaya lagi teruk kerana ada komisen. Saya tidak pasti kesahihannya. Tetapi kawan-kawan saya juga ada sebut perkara ini. Jadi kita sebagai pengguna herus berhati-hati. Jangan percaya habis kepada Peronda Plus.

Pada pendapat saya Peronda PLUS seharusnya memberi perkhidmatan yang lebih profesional lagi.
  1. Mereka mempunyai kemahiran teknikal ASAS untuk senggara kenderaan untuk mencari punca masalah.
  2. Mampu memberi khidmat nasihat untuk pengguna menyelesaikan masalah.
  3. Mampu memberi pertolongan kepada pengguna dengan ikhlas.
Jika mereka tidak berprofessional, jangan bekerja dalam bidang ini. Kerana Peronda PLUS kerja mereka kena membantu/memberi khidmat kepada pengguna jalan raya. TOLONG PAHAM PERANAN MASING-MASING.

No comments: